Zadání MinecraftCup 2024

Zatímco loni bylo úkolem této soutěže prokopat se hluboko pod zem, tentokrát máte, mladí stavitelé, v osmém ročníku soutěže MinecraftCup za úkol zorganizovat Olympiádu dětí a mládeže.

Motivace

Před rokem vás osud zavál do kouzelného Jihočeského kraje, kde jste se stali klíčovou osobou celého projektu – vedoucím architektem Letních olympijských her dětí a mládeže 2024. Pustili jste se do práce s nadšením hrdiny, který dostal důležitou misi a možná zatím největší úkol svého života.

Při tvorbě ubytování jste se zaměřili na to, aby se sportovci cítili jako doma. Vytvořili jste nejen útulné, ale i praktické prostředí, kde mohou najít klid a pohodu po dni plném výzev.

Na sportovištích pak každý kout odráží vaši snahu o dokonalost, abyste zajistili, že sportovcům ani divákům nebude nic narušovat jejich radost a vzrušení z olympijských her.

Dnes, po měsících neúnavného úsilí, je vše připraveno, a vy konečně můžete panu hejtmanovi ukázat dokončený areál a představit mu plody vaší roční práce.

Delegace právě přijíždí. Bude mít obhlídka olympijského areálu hladký průběh?

Zadání

Vaším úkolem je zorganizovat Olympiádu dětí a mládeže (ODM). Váš projekt začínáte tzv. na zelené louce, bude tedy nutné vybudovat a promyslet celou řadu věcí. V letošním roce se ODM koná v Jihočeském kraji, můžete se inspirovat třeba na oficiálních stránkách. V rámci vašeho projektu bude nutné vybudovat zázemí pro sportovce i návštěvníky, postavit zcela nová sportoviště, zajistit infrastrukturu (silnice, chodníky aj.). Při hodnocení nás bude zajímat, na jaké detaily a organizační záležitosti jste ve svém projektu mysleli. Dejte si pozor, ať nechybí něco zásadního, co by mohlo ohrozit průběh celých her. V rámci vaší olympijské vesnice postavíte budovu, kde bude sídlit organizační tým ODM. V této centrále můžete umístit cedule a popsat nám, jak jste nad projektem přemýšleli.

Mezi minimální povinné prvky patří následující:

  1. centrála organizačního týmu ODM
  2. olympijská vesnice (pro účastníky i návštěvníky)
  3. 1x venkovní hřiště, 1x vnitřní a 1x libovolné – dle vašeho výběru

Dejte si pozor, které sporty jsou zastoupené na ODM! Tuto informaci si vyhledejte.

Žáci prvního stupně odevzdají soubor se světem a nově i krátké video představující vaši ODM. Hodnoceno bude vše, co do světa zakomponujete.

Žáci druhého stupně do celého výtvoru přidají alespoň jeden mechanismus založený na ruditu (redstonu). Může to být automatický podavač míčů, časomíra, skóre, automatický transport aj., výběr mechanismu je jen na vás. Jakýkoli vlastní mechanismus se počítá, buďte kreativní.

Žáci druhého stupně navíc naprogramují Agenta (MakeCode, Python, JavaScript), který se (po spuštění příkazu v chatu) vynese odpadkové koše v olympijské vesnici. Agent nemusí projít celou vesnicí, ale stačí nám jen kousek, který bude vypadat následovně. Vytvořte cestu dle obrázku (nemusí být přesně stejně dlouhá, jde o princip 2 zatáček). Agent musí jít po této cestě postavené z vámi vybraného materiálu. Agent musí poznat, že má pod nohami chodník (pokud bychom ho postavili na trávník, nepůjde). Po pravé straně chodníku budou náhodně rozmístěné koše (můžete si vybrat, jaký blok či předmět bude symbolizovat koš). Agent ke koši přijde, rozbije ho (rozbít = vynést), posbírá materiál na zemi (který vznikne rozbitím předmětu představující koš) a místo něj postaví nový koš. Musí fungovat to, že když koše umístíme náhodně na jiné pozice (vždy po pravé straně chodníku), agent tyto koše vynese také.

Na závěr vytvořte o svém projektu krátké video v délce max. 5 minut s virtuální prohlídkou světa. Video můžete doplnit popisem průběhu stavby a doplnit jej slovním komentářem či titulky. Ve videu bychom se rádi dozvěděli něco více o tom, jak jste přemýšleli nad organizací celé olympiády. K natočení videa můžete použít např. aplikaci PowerPoint (karta Vložení -> Multimédia -> Nahrávání obrazovky).

Další návody, jak exportovat svět nebo nahrát obrazovku, nalezneš na našem webu pod záložkou návody.

Pročti si také sekci nejčastější dotazy.

Povinné výstupy pro I. stupeň:

Mapa s olympijskou vesnicí a sportovišti ve formátu .mcworld (upozornění: svět musí být vytvořen v Minecraft Education, ne v jiné edici Minecraftu).

Svět musí obsahovat:

    • Minimálně 3 sportoviště (1x venkovní, 1x vnitřní, 1x libovolné – dle vašeho výběru)
    • Budovu organizačního týmu ODM
    • Olympijskou vesnici (ubytování, infrastruktura, občerstvení, zázemí pro sportovce i návštěvníky, aj.)

Krátké video, v kterém představíš svůj svět v Minecraft Education (max. 5 minut – za delší videa budeme strhávat body).

Možné výstupy:

    • Odkaz v TXT souboru na on-line úložiště (YouTube, Vimeo apod.)
    • Video soubor

Upozornění: všechny soubory musejí mít na začátku názvu souboru tento formát: příjmení,jméno,název školy

Povinné výstupy pro II. stupeň:

Mapa s olympijskou vesnicí a sportovišti a alespoň jeden funkční ruditový (redstone) mechanismus. Svět exportovaný ve formátu .mcworld (upozornění: svět musí být vytvořen v Minecraft Education, ne v jiné edici Minecraftu).

Svět musí obsahovat:

    • Minimálně 3 sportoviště (1x venkovní, 1x vnitřní, 1x libovolné – dle vašeho výběru)
    • Budovu organizačního týmu ODM
    • Olympijskou vesnici (ubytování, infrastruktura, občerstvení, zázemí pro sportovce i návštěvníky, aj.)
    • Zdrojový kód s programem pro agenta

Popis alespoň jednoho vytvořeného redstonového (ruditového) mechanismu. Popis může mít jeden z následujících formátů:

    • Součást audio komentáře či titulků ve videu (viz bod 4)
    • Samostatný soubor s popisem mechanismu

Krátké video, v kterém představíš svůj svět v Minecraft Education (max. 5 minut – za delší videa budeme strhávat body).

Možné výstupy:

    • Odkaz v TXT souboru na on-line úložiště (YouTube, Vimeo apod.)
    • Video soubor

Upozornění: všechny soubory musejí mít na začátku názvu souboru tento formát: příjmení,jméno,název školy

Zdrojový kód s programem vytvořeným v MakeCode, Javascript nebo Python. Pokud si vyberete MakeCode, přepněte se po dokončení kódu do JavaScriptu nebo Pythonu a zkopírujte kód do textového souboru.

    • Zdrojový kód zkopírujte do textového souboru
    • Vyexportujte zdrojový kód přímo z prostředí Minecraft Education do souboru s příponou .mkcd

Upozornění: všechny soubory musejí mít na začátku názvu souboru tento formát: příjmení,jméno,název školy

Pokud si nevíte rady, jak správně odevzdat program, koukněte na web soutěže.  V sekci nejčastější dotazy jsme pro vás připravili videonávod.

Kritéria hodnocení:

    • Kreativita – jak moc zajímavý, nápaditý, funkční a promyšlený celý svět je
    • Propracovanost detailů sportovišť (velikost, detailnost, funkčnost, vzhled)
    • Promyšlenost a propracovanost vesnice – budovy, komunikace, zázemí, občerstvení atd.
    • Kvalita zpracování videa
    • Pro druhý stupeň navíc:
      • ruditový (redstone) mechanismus (funkčnost, promyšlenost, nápaditost, účelnost, náročnost)
      • programování Agenta

Hodnotící tabulka

Nápad, kreativita, promyšlenost 10 bodů
Sportoviště 10 bodů
Vesnice 10 bodů
Redstone (jen 2. stupeň) 7 bodů
Video 7 bodů
Programování agenta (jen 2. stupeň) 5 bodů