Dole v dole
Zatímco loni bylo úkolem této soutěže probádat mořské dno a navštívit příšeru skrývající se v hlubinách oceánu, tentokrát máte, mladí stavitelé, v šestém ročníku soutěže MinecraftCup za úkol se prokopat ještě níže – hluboko pod zem.
Motivace
Den začíná jako každý jiný. Sedíte ve své kanceláři a popíjíte kávu, zatímco pracovití horníci kutají stovky metrů pod vámi ve spletitých chodbách. V tom zazvoní telefon: „Šéfe, asi jsme našli, co hledáme,“ ozve se hlas jednoho z velících horníků. „Je to neuvěřitelné, je to… Ani to nedovedu popsat, tohle musíte vidět.“ S napětím sjíždíte dolů a nechcete věřit, že roky hledání toho vzácného zdroje energie, by konečně mohly vést k úspěchu. Stačí jeden pohled a víte, že sen se stal skutečností.
O pár let později už je celý důl připravený pro těžbu a zpracování tohoto prvku. Právě přijíždí delegace investorů a zrovna vy je máte celým dolem provést. Dokážete je nadchnout?
Zadání
Tvým úkolem je vymyslet a postavit důl na těžbu tebou vybraného (či vymyšleného) vzácného prvku (nerostu) nacházejícího se pod zemí. Buď se můžeš inspirovat skutečným dolem (například na Mostecku či Ostravsku jich je celá řada) nebo si můžeš vymyslet zcela vlastní. V tvém projektu by měly být minimálně 3 podzemní chodby s nalezištěm daného materiálu, naznačení těžby a šachta na povrch. Nad zemí bude jedna či více budov, kde bude daný materiál zpracováván a využíván lidmi. Jelikož se jedná pro nás o neznámý prvek, vymysli, jaké využití má pro člověka a proč ho těží. Tento popis bychom měli někde ve světě najít (umísti ho tak, ať ho nemůžeme minout). Může to být několik cedulí (tabulí, kniha aj.) nebo může být vše na jednom místě. Způsob popisu necháme na tobě.
Žáci prvního stupně odevzdají pouze soubor se světem, který obsahuje důl, chodby, budovy na povrchu na zpracování prvku a jeho popis. Hodnoceno bude i vše ostatní, co do světa zakomponujete.
Žáci druhého stupně do celého výtvoru přidají alespoň jeden mechanismus založený na ruditu (redstonu). Může to být automatický výtah, transportní tunel na povrch, mechanismy dole v dole, transport materiálu na povrch aj., výběr mechanismu je jen na vás. Jakýkoli vlastní mechanismus se počítá, buďte kreativní.
Žáci druhého stupně navíc naprogramují Agenta (MakeCode, Python, JavaScript), který se (po spuštění příkazu v chatu) prokope 10 bloků pod zem a zde vytěží oblast o velikosti 4x4x4 bloky a posbírá pouze vámi vybraný nerost.
Až budete se stavbou hotoví, vytvořte o svém projektu krátké video v délce max. 3 minuty s virtuální prohlídkou světa. Video můžete doplnit popisem průběhu stavby a doplnit jej slovním komentářem či titulky. Ve videu bychom se rádi dozvěděli něco více o těženém prvku. Jak se jmenuje, zda je skutečný nebo vymyšlený a k čemu lidstvu slouží. K natočení videa můžete použít např. aplikaci PowerPoint (karta Vložení -> Multimédia -> Nahrávání obrazovky).
Další návody jak exportovat svět nebo nahrát obrazovku, nalezneš na našem webu v sekci nejčastější dotazy.
Povinné výstupy pro I. stupeň:
1. Mapa s dolem a budovami na povrchu ve formátu .mcworld (upozornění: svět musí být vytvořen v Minecraft Education, ne v jiné edici Minecraftu).
Svět musí obsahovat:
- Minimálně 3 podzemní chodby
- Naleziště prvku a jeho popis
- Šachtu na povrch pro transport prvku
- Budovy na povrchu pro zpracování těženého prvku
Povinné výstupy pro II. stupeň:
1. Mapa s dolem a budovami na povrchu a alespoň jeden funkční ruditový (redstone) mechanismus. Svět exportovaný ve formátu .mcworld (upozornění: svět musí být vytvořen v Minecraft Education, ne v jiné edici Minecraftu).
Svět musí obsahovat:
- Minimálně 3 podzemní chodby
- Naleziště prvku a jeho popis
- Šachtu na povrch pro transport prvku
- Budovy na povrchu pro zpracování těženého prvku
2. Popis alespoň jednoho vytvořeného redstonového (ruditového) mechanismu. Popis může mít jeden z následujících formátů:
- Součást audio komentáře či titulků ve videu (viz bod 3)
- Samostatný soubor s popisem mechanismu
3. Krátké video, v kterém představíš svůj svět v Minecraft Education (max. 3 minuty). Nutné je také uvést, jaké vlastnosti má těžený prvek a k čemu ho lidé využívají.
Možné výstupy:
- Odkaz v TXT souboru na on-line úložiště (YouTube, Vimeo apod.)
- Video soubor
Upozornění: všechny soubory musejí mít na začátku názvu souboru tento formát: příjmení,jméno,název školy
4. Zdrojový kód s programem vytvořeným v MakeCode, Javascript nebo Python. Pokud si vyberete MakeCode, přepněte se po dokončení kódu do JavaScriptu nebo Pytonu a zkopírujte kód do textového souboru.
- Zdrojový kód zkopírujte do textového souboru
- Vyexportujte zdrojový kód přímo z prostředí Minecraft Education do souboru s příponou .mkcd
Upozornění: všechny soubory musejí mít na začátku názvu souboru tento formát: příjmení,jméno,název školy
Pokud si nevíte rady, jak správně odevzdat program, koukněte na web soutěže. V sekci nejčastější dotazy jsme pro vás připravili videonávod.
Kritéria hodnocení:
- Kreativita – jak moc zajímavý, nápaditý a promyšlený celý svět je
- Propracovanost detailů podzemních chodeb, těžebního systému, budov na povrchu včetně interiérů
- Promyšlenost a propracovanost světa – okolí, promyšlenost celého dolu, transport na povrch
- Pro druhý stupeň navíc:
- ruditový (redstone) mechanismus (funkčnost, promyšlenost, nápaditost, účelnost, náročnost)
- kvalita zpracování videa
- programování Agenta
Hodnotící tabulka
Nápad, kreativita |
7 bodů |
Podzemní část |
10 bodů |
Nadzemní část |
10 bodů |
Redstone |
7 bodů |
Video |
7 bodů |
Programování agenta |
5 bodů |